czwartek, 19 października 2017

Bezglutenowy chleb gryczany


Na wstępie uprzedzam, że chleb gryczany nie zachwyci Wszystkich, ale na pewno znajdą się jego fani, zwłaszcza osoby na diecie bezglutenowej. Jest bardzo specyficzny i intensywny w smaku, dlatego nieczęsto go piekę. Do puszystych i puchatych ten chleb raczej nie należy. Wręcz przeciwnie. Jest dość wilgotny i zwarty. Idealnie komponuje się z charakternymi dodatkami, takimi jak ostre sery, dobrze doprawione hummusy czy wędzone ryby. 



Składniki (jeden bochenek)
Inspiracja: klik
450 g kaszy gryczanej niepalonej
ok. 750 ml wody do moczenia kaszy
330g wody do ciasta chlebowego
1 płaska łyżeczka soli
ok. 1/3 kubka pestek dyni lub słonecznika
3 łyżki siemienia lnianego
opcjonalnie i dodatkowo pestki dyni do posypania wierzchu chleba

1. Zalej kaszę gryczaną wodą i odstaw na 5-6 godzin
2. Po upływie 5-6 godzin odsącz wodę, ale nie przepłukuj kaszy. Woda, która będzie spływała z sitka będzie kleista i gęsta
3. Zmiksuj w blenderze kaszę wraz z 330g  świeżej wody
4. Zmiksowaną masę przelej do dużej miski, przykryj czystą ściereczką i odstaw na 24 godziny w ciepłe miejsce (ok. 20°C). Zimą wykorzystaj grzejnik lub piekarnik z włączonym światłem. Przez ten czas ciasto na chleb będzie fermentować. Nie przeszkadzaj mu, nie zaglądaj do niego, nie mieszaj. Niech pracuje w spokoju.
5. Po zakończeniu fermentacji delikatnie wmieszaj sól, pestki dyni/słonecznika i siemię lniane
6. Wyłóż foremkę papierem do pieczenia
7. Przelej gotowe ciasto chlebowe do foremki wyłożonej papierem do pieczenia i opcjonalnie udekoruj wierch ziarnami słonecznika/ dyni
8. Odstaw chleb do piekarnika z włączonym światłem na 30 minut
9. Po upływie 30 minut, nie wyjmując ciasta chlebowego z piekarnika ani nie otwierając piekarnika, ustaw temperaturę pieczenia czyli 180°C.
10. Piecz około 80 - 95 minut.
11. Po upieczeniu odczekaj 30 minut aż chleb ostygnie

1 komentarz: