sobota, 24 marca 2012

Brukselka z boczkiem / Brussel sprouts with bacon

Brukselka to do tej pory jedno z dwóch, zaraz po fenkule, warzyw, których nienawidziłam. Znienawidzona przede wszystkim za swój gorzki smak, który nie należał do najprzyjemniejszych pozostawała przeze mnie niezauważalna przez wiele lat. Fenkuł do tej pory ma zaszczytne, pierwsze miejsce w tej kategorii i szybko się to nie zmieni. Brukselka natomiast z drugiego miejsca wypadła w ogóle z tego rankingu i jest to zaiste odkrycie sezonu. Dlaczego tak się zadziało? Co tak ważnego musiało się stać, że nagle znienawidzona brukselka staje się warzywem fascynującym i na nowo odrywanym? Otóż dowiedziałam się z artykułu Magdy Gessler, że brukselka wcale nie musi być gorzka i to jedno zdanie było przełomowe. Zaczęłam eksperymentować i wyszło lepiej niż myślałam. Rzeczywiście, goryczkę da się usunąć za pomocą cukru dodanego do brukselki podczas szybkiego smażenia. W efekcie wychodzi niezwykle ciekawe w smaku i inspirujące warzywo, które można łączyć z innymi składnikami na tysiąc różnych sposobów. Tym razem brukselka występuje w wersji absolutnie niewegetariańskiej, bo z dodatkiem wędzonego boczku. Ale oczywiście nie byłabym sobą, gdyby już niedługo nie miała się tu pojawić wersja całkowicie wegetariańska a nawet wegańska. Ale na tę wersję trzeba jeszcze chwilkę poczekać.

Nie było by to tak ważne odkrycie, gdyby brukselka nie była niskokaloryczna i tak wartościowa pod względem zawartości białka, błonnika, witam i soli mineralnych. W tych małych główkach kapusty brukselskiej kryje się sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, beta karoten a także witaminy E, K, H, B1, B2, B3, B5, B6, C a także kwas foliowy*). Warto więc zapomnieć o niemiłych doświadczeniach z dzieciństwa z brukselką w roli głównej i przekonać się, że nie taka brukselka straszna jak nam się do tej pory wydawało.

Składniki (2 porcje)
ok. 50 g wędzonego boczku
0,5 kg brukselki
sól i cukier
olej rzepakowy do smażenia
odrobina wody

1. Odpowiednio przygotuj brukselkę tzn. obierz z wierzchnich liści, odkrój odrobinę dolnej łodygi, przekrój na ćwiartki lub połówki w zależności od wielkości
2. Na suchej patelni podsmaż wędzony boczek pokrojony w drobną kostkę
3. Przełóż boczek z patelni i odstaw. 
4. Rozgrzej olej na patelni
5. Na porządnie rozgrzany olej wrzuć brukselkę uprzednio przygotowaną brukselkę
6. Po chwili dodaj sól i cukier, które wyciągną gorycz z brukselki
7. Po kilku minutach smażenia dodaj na patelnię odrobinę wody, żeby brukselka trochę zmiękła. Jeżeli chcesz mieć brukselkę miękką, to przykryj pokrywką i podduś jeszcze trochę. Jeśli wolisz brukselkę twardawą i jędrną, to po wygotowaniu się całej wody jest już gotowa.

* http://www.kobieta.info.pl

English version


Brussel sprouts are generally not the most favourite vegetables on earth. For me it was always one of two that I really and sincerely hated. The second one on the list was, is and most probably always will be a fennel. But after reading one article in which the author wrote that brussel sprouts doesn't have to be bitter I was convinced to give them one last chance to show off. And you know what? After addition of some sugar during the frying process the brussels sprouts, susprisingly, ceased to be bitter. They have original and sophisticated taste, giving you thousands of thousands of possibilites of pairing them with other ingredients. This time a very simple proposal with smoked bacon. This combination is really worth trying especially since brussel sprouts are very healthy. They are not only low-calorie vegetable but contain lots of protein, fiber, vitamins and minerals  ie. sodium, potassium, magnesium, calcium, mangananese, iron, copper, zink, phosphorus, beta carotene and vitamins E, K, H, B1, B2, B3, B5, B6 and C as well as folic acid). Quite impressive, don't you think? So it's really worthy giving them a try.

Ingredients (2 servings)
around. 50 g of smoked bacon
0,5 kg of brussel sprouts
salt and sugar
canola oil
a little bit of water

1. Prepare brussel sprouts. Wash, peel from the first layer of leaves, cut the root and cut in halves or quarters depending on their size
2. On the dry frying pan fry the smoked bacon cut into small cubes
3. Set the bacon aside
4. Heat canola oil on the same frying pan
5. When the oil is hot throw brussel sprouts
6. Add sugar in order to remove bitterness from the brussel sprouts. Add also a bit of salt up to taste. Fry
7. After few minutes add some water  to give brussel sprouts a chance to soften. If you want your brussel sprouts to be firm and slightly underdone, remove from heat after all water is evaporated. If you on the other hand prefer your brussel sprouts to be well cooked, cover the pan with a lid and continue to simmer for a few more minutes adding some more water if necessary. 

20 komentarzy:

  1. W takim zestawieniu można polubić brukselkę i wszystkie inne warzywa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja także ostatnio polubiłam brukselkę za sprawą parowaru. Przygotowana w ten sposób traci gorycz. Ba, jest nawet słodziutka! Myślę,że brukselka z boczkie to jest to! Pycha :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iwonko, Dzięki za newsa. I ja więc spróbuję brukselkę uparować :-)

      Usuń
  3. Joanno,z BOCZKIEM???
    Pyszna!
    Mam nadzieję,że fenkuł też wkrótce zagości w Twojej kuchni.
    Jestem z tymi warzywami ,za pan brat' i bardzo je polecam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ano Aniu, raz, od wielkiego dzwonu z boczkiem. Zresztą niedługo boczku będzie ciut więcej no i pojawi się nawet trochę drobiu :-) Ale nie zapominam o potrawach wegetariańskich i wegańskich.
      A jeśli chodzi o fenkuł to ostatnie warzywo, które mi nie podchodzi i jakoś nie zanosi się na zmiany. Ten fenkułowy zapach mi nie pasuje absolutnie :-( Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  4. A ja cos nie moge sie do brukselki przekonac... Wiem, ze zdrowa i wiem, ze warto, ale mysle, ze potrzebuje jeszcze troche czasu, by zmierzyc sie z tym warzywem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba Ci Maggie po prostu trochę czasu. Jeszcze się przekonasz, zobaczysz. Ja też kiedyś myślałam, że nie da rady, a teraz brukselka mnie po prostu tak zafascynowała, że nie mogę przestać o niej myśleć ;-)

      Usuń
  5. A ja (co zapewne jest trochę dziwne) lubię brukselkę, ale jedynie jej liście z wierzchu, nie lubię środka, tak już mam. Ale Twojej propozycji bym chętnie spróbowała i zjadła po swojemu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawy sposób, ale każdy sposób na brukselkę jest dobry, byleby smakowała:-D

      Usuń
  6. ja kocham brukselkę :)
    z boczkiem i bez :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to dobrze, bo im więcej nas brukselkożerców, tym lepiej :-D

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. Absolutnie się z Tobą zgadzam :-) hihihihi

      Usuń
  8. A ja brukselkę kocham od zawsze, w każdej postaci:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo brukselka pyszna jest. Szkoda, że ja się dowiedziałam o niej tak późno. Ile brukselkowych sezonów straciłam :-(

      Usuń
  9. Ja brukselkę lubię, ale dawno już nie jadłam, obecnie jestem w okresie połogu.. także kategorycznie odpada ten przysmak. Później będę konsumować ;-D



    www.przysmakiewy.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oooooo świeżo upieczona Mama więc. W takim razie na brukselkę poczekaj do przyszłego sezonu a tym czasem przesyłam pozdrowionka.

      Usuń
  10. Mój syn od zawsze uwielbia brukselkę :) Muszę wypróbować ją koniecznie w tej wersji, dziękuję za pomysł i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magdo K. Wypróbuj koniecznie, bo jest pyszna :-) pozdrowionka cieplutkie

      Usuń