poniedziałek, 12 sierpnia 2013

Żydowski kawior wegetariański / Jewish vegetarian caviar


Jest na świecie kawior czyli solona ikra ryb, jest kawior żydowski przygotowywany z wątróbek, ale jest też kawior żydowski w wersji całkowicie wegetariańskiej. Przyznam szczerze, że go uwielbiam i przygotowuję już od lat właśnie teraz, bo to danie wybitnie sezonowe. To połączenie moich ukochanych warzyw czyli fasolki szparagowej i zielonego groszku lub bobu z jajkiem i orzechami włoskimi. Nie będę ukrywać, że danie jest sycące, ale jest także zdrowe. Smakuje przepysznie serwowany zarówno w tradycyjny sposób z macą (u mnie razowa), ale jest świetny także z innymi chlebami. 

You most probably are familiar with caviar being the fish eggs seasoned with salt. But how about other caviar "types". Have you heard about them? Among populat of Jewish carnivores liver caviar is also very popular, but there is also its vegetarian variety, which is delicious and healthy. It's one of my favourites snack or breakfast options in August and I prepare it every single summer. It is a great combination of my favourite vegetables. Green beans and fava beans or peas get very well together with hard boiled eggs and walnuts. Vegetarian caviar is quite hearty but also healthy. It tastes equally good with traditional Jewish matzah (Passover bread) and with regular bread.  





Składniki / Ingredients
podaję ze swoimi zmianami za przepisem Marleny Spieler z książki (kuchnia żydowska) / adapted from recipe from "Jewish cusine" book by Marlena Spieler
1 cebula / 1 onion
ok. 100 g ugotowanego bobu  (można zastąpić zielonym groszkiem / around 100g of fava beans (can be replaced by green peas)
ok 100 g zielonej fasolki pokrojonej w 1,5 cm kawałki / around 100 g of green beans cut into pieces that are 1,5cm long
garść orzechów włoskich / handful of walnuts
2 jajka ugotowane na twardo / 2 hard boiled eggs
świeżo posiekana natka pietruszki / freshly chopped parlsey
olej ryżowy / rice oil
chlust oleju z orzechów włoskich / a splash of walnuts oil
sól i pieprz do smaku / salt and pepper 


1. Na patelni podsmaż cebulę na oleju ryżowym aż zmięknie / Fry onions with rice oil on a frying pan
2. Kiedy cebula będzie już miękka, dodaj surową fasolkę szparagową i podsmażaj aż fasolka zmięknie (jeżeli używasz zielonego groszku, wraz z fasolką podsmaż też groszek / When onion is tender, add green beans and continue to stir fry until green beans are tender (when using green peas instead of fava beans, fry it together with green beans
3. Wszystkie składniki posiekaj niezbyt drobno nożem i dobrze ze sobą wymieszaj / Chop all ingredients with a knife and mix well
4. Dopraw solą i pieprzem oraz chlustem oleju z orzechów włoskich, który pomoże składnikom się połączyć / Season with salt, pepper and a splash of walnut oil


26 komentarzy:

  1. Ale fajny dodatek do chleba, pychota.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo intrygujące połączenie smaków...:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. warto rozsmakować się w tym połączeniu :-)

      Usuń
  3. Joanno,
    ja bardzo go lubię.
    I wyobraź sobie,że spędzam właśnie tydzień w Kazimierzu nad Wisłą,gdzie w słynnej restauracji U Fryzjera jest stałym punktem menu.
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och Kazimierz n. Wisłą. Cudowne miejsce, cudowny klimat, cudowne jedzenie. Pozdrawiam serdecznie Amber :-)

      Usuń
  4. Szalenie ciekawy pomysl! Jeszcze takiego kawioru nie jadlam, ale nadrobie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wykorzystam pomysł, bo wygląda mega apetycznie:-) Pozdrawiam Joasiu:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie będziesz żałować Marzenko, oj nie będziesz :-) Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  6. Ale ciekawa propozycja:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam. Warto sobie taki kawior przyrządzić :-)

      Usuń
  7. Lubię takie ciekawostki! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I dobrze, bo ta ciekawostka jest pyszna i zdrowa :-)

      Usuń
  8. wyrwałaś mnie z przekonania, że kawior może być tylko z ryb... zawsze się u Ciebie czegoś nauczę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha udało mi się. Ja u Ciebie zawsze tracę wiadro śliny, która mi skapuje od tych wszystkich pyszności a Ty czegoś się ode mnie uczysz :-) Super Kasiu. Pozdrawiam serdecznie :-)

      Usuń
  9. Nie znam kuchni żydowskiej, ale to jest naprawdę bardzo ciekawy przepis :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj warto ją poznać, bo kuchnia żydowska, ze względu na historię Żydów to zlepek kuchni z całego świata przetworzony i dopasowany do żydowskiej tradycji. Każdy znajdzie tam coś pysznego dla siebie. Dla mnie to nieskończone źródło inspiracji :-)

      Usuń
  10. O ja nawet nie słyszałam o wegetariańskiej wersji. Wow!

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo zachęcające danko,spróbuję i ja:)

    OdpowiedzUsuń