wtorek, 2 lipca 2013

Chłodnik ogórkowy / Chilled cucumber soup

Chłodniki to idealne zupy na lato. Przyjemnie ochładzają temperaturą, ale i lekkością, bo najczęściej są przygotowywane z lekkich, nieobciążających układu trawiennego, składników. Ja od wielu lat jestem fanką chłodnika litewskiego przygotowywanego na bazie botwinki, ale od niedawna zaczęłam eksperymentować z chłodnikami, które są mniej kłopotliwe w przygotowaniu, a równie pyszne. Moja nowa miłość to chłodnik ogórkowy z dodatkiem własnoręcznie ukiszonych ogórków. Teraz żadne upały mi nie groźne :-)

When it's baking hot no one really thinks about cooking anything but the dinner must be served. What to do then? The answer is much more simple than you may think. The answer is chilled soup. A few year ago I discovered Lithuanian chilled beetroot soup. It was delicious but a bit troublesome to prepare so I experimented with some other varieties of cold soups and discovered equally delicious cucumber version. Easy to prepare and perfect for hot days. 


Składniki (2 porcje) / Ingredients (2 servings)

500 ml kefiru lub maślanki / 500ml of kefir or buttermilk
10 rzodkiewek  / 10 radishes
ok. 300 g ogórków  / around 300g of cucumbers
ok. 200 g ogórków małosolnych lub kiszonych  / around 200g sour-pickled cucumbers (optionally)

pęczek szczypiorku, posiekanego / bunch of chives, chopped
sól i pieprz do smaku / salt and pepper to taste

1.Zetrzyj ogórki na tarce, posyp solą i umieść na sitku na około 0,5 godziny, żeby pozbyć się soku. Sok możesz wykorzystać jako tonik do twarzy :-) / Grate cucumbers, sprinkle with salt and set aside for about half an hour on a strainer, to remove excees juice. The cucumber juice can be used as a face tonic :-)
2. Zetrzyj  na tarce ogórki kiszone i rzodkiewki / Grate sour pickled cucumbers and radishes
3. Wymieszaj wszystkie składniki / Mix all ingredients
4. Dopraw solą i pieprzem i odstaw na godzinę do lodówki, żeby smaki się połączyły / Season with salt and pepper and refrigetare for at least an hour so that all flavours can mix well. 

30 komentarzy:

  1. Ogórkowy pyszny!
    Wygląda wspaniale.
    Zapraszam się!

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam litewski, ale z chęcią eksperymentuję też z innymi chłodnikami. Ten bardzo mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Litewski jest pyszny, ale ten na pewno też skradnie Twój żołądek :-)

      Usuń
  3. doczytalem - upaly sa, problemem beda kiszone ogorki (normalne ogorki sa tutaj duzym problemem), ale i tak koniecznie chlodnika sprobuje! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamiast kiszonych możesz dodać po prostu więcej zwykły ogórków, o ile uda Ci się je dorwać. Smak będzie bardziej płaski, bo jak wiesz ogórki małosolne albo kiszone mają charrrrakterek. Trzeba będzie po prostu chłodnik mocniej doprawić solą :-) Spróbujcie, bo to pyszny i zdrowy chłodnik :-)

      Usuń
  4. pyszny!:) u mnie w domu taki robi się raz na jakiś czas:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ja przy tych upałach robię bardzo często :-)

      Usuń
  5. idealny na dzisiejszy upał:) z miłą chęcią porwałabym go do siebie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wcale się nie dziwię, bo przy takich upałach to naprawdę jeden z najbardziej przyjemnych propozycji obiadowych :-)

      Usuń
  6. moja ulubiona wersja chłodnika :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja w upały lubię wszystkie chłodniki :-) po równo :-)

      Usuń
  7. wygląda bardzo ciekawie:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj zjadłabym taki chłodnik !!! Szkoda tylko że mój małżonek takich pyszności nie tyka... :)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak nie chce, to niech nie je. Będzie więcej dla Ciebie :-D

      Usuń
  9. chłodniki uwielbiam, u mnie ostatnio z botwinki, też pycha!

    OdpowiedzUsuń
  10. w taki upał, nic tylko chłodnik!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to zaiste najlepsze rozwiązanie na upały :-D

      Usuń
  11. Idealny na tą pogodę :) Super przepis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy czym słowo "idealny" jest tutaj kluczowe :-D

      Usuń
  12. U mnie jest właśnie 30 stopni... a jest wieczór.... więc porywam całą miseczkę:)!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, oj, oj, to naprawdę gorąco. W takiej sytuacji ten chłodnik jak znalazł :-)

      Usuń